Lördagsutflykt

På lördagsförmiddagen tog vi bilen och gav oss av en liten bit söderut. På gränsen mellan Bohemia och Moravia ligger Zd'ár nad Sázavou. Staden finns med på UNESCOs världsarvslista och Björn fick tips om platsen sin tjeckiska kollega Martin.
Staden grundades på 1200-talet och byggdes upp kring ett cistercienskloster som låg på platsen. Svenska trupper har härjat ganska vilt i Tjeckien och de attackerade även klostret i Zd'ár nad Sázavou i slutet av trettioåriga kriget (1642). Områdets invånare lyckades stoppa dem men svenskarna kom tillbaka 1647 och plundrade staden på allt av värde.
På Zelená Hóra, Gröna kullen, ligger det tjeckiska helgonet St Jan Nepomucks pilgrimskyrka som är byggd med utgångspunkt från symboliska tal. Från kullen har man en fantastisk utsikt. 


   
Poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře
St Jan Nepomucks pilgrimskyrka på Gröna kullen

           

Kommentarer
Postat av: Anna

Det verkar vara ett otroligt vackert land ni bor i. Har aldrig varit där, men efter att ha hängt med i bloggen ett tag känner jag att jag måste dit någongång - med kameran i högsta hugg!

2008-09-08 @ 14:54:25
URL: http://annasaweden.blogspot.com
Postat av: Anna

Det verkar vara ett otroligt vackert land ni bor i. Har aldrig varit där, men efter att ha hängt med i bloggen ett tag känner jag att jag måste dit någongång - med kameran i högsta hugg!

2008-09-08 @ 14:55:11
URL: http://annasweden.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0