The evil eye

Tjeckerna är ett väldigt trevligt folk... för det mesta. Precis som i Sverige så finns det ju en och annan surgubbe och satkärring. Konstigt vore det väl annars! Fördelen här är ju att när jag möter de där otrevliga människorna så förstår jag inte vad de säger. Speciellt den gången jag blev utslängd ur bokhandeln var jag tacksam att jag inte förstod vad tanten sa.
Idag var det dags igen. Jag och Björn skulle ta bussen till Spojil för att hämta bilen som har stått där sedan nyårsafton. För att vara säker på att bussen gick dit vi skulle frågade jag busschauffören om den gick till Spojil.  Till svar fick jag ett surt  "Ne!"  följt av en radda ord som jag inte förstod någonting av samtidigt som mannen skakade på huvudet och nickade mot dörren. Dumt att chansa tyckte både Björn och jag som klev av och väntade på nästa buss. I drygt en timme! När bussen väl kom så var det samma nummer på bussen och samma chaufför. Det visade sig att bussen faktiskt gick så långt som till en hållplats innan den hållplatsen jag frågade efter. Vi kunde alltså tagit den första bussen och promenerat ca 2 minuter!
Frusna åkte vi med till Spojil och hela resan gav jag busschauffören det berömda "evil eye". Hoppas han får ordentliga mardrömmar om hemska passagerare, försvunna hållplatser och felaktiga busstidtabeller hela natten. Nästa gång cyklar jag!


Kommentarer
Postat av: Kattis

Vi undrade just hur ni tog er ut till oss i Spojil. Nu förstår ni varför jag vill flytta till ett mer centralt ställe, eller hur? Kram Kattis

2008-01-03 @ 09:34:10
Postat av: Rebecca

Nej... Det var ju egentligen inte avståndet som var problemet utan att jag och busschauffören pratade olika språk. Hade vi bara förstått att nästan alla bussar i stan går till Dubina hade det inte varit något problem. Därifrån är det ju bara en uppfriskande promenad hem till er. Perfekt tycker jag! Kram R

2008-01-03 @ 17:42:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0