Say cheese... and smile!

Ost  (sýr på tjeckiska) är ett kapitel för sig i detta landet. Tjeckerna äter gärna ost. Panerad och friterad ost (smazene sýr) med pommes frites (hranolky) är en vanligt förekommande rätt på lunchrestauranger och barnen serveras det i skolan ibland. De älskar det! Det finns en sorts rökt, seg ost som flätas eller rullas till snacks och som serveras som tilltugg till öl eller vin. Och tjeckiska langos består av brödet, riven ost och ketchup.
I mataffärerna finns det långa rader med ost, men det är här den tjeckiska ostkulturen skiljer sig från mina önskemål. Osten här säljs för det första färdigskivad i tunna skivor och förpackad om fem sex skivor per påse, eller i centimetertjocka "block". För det andra så smakar den ingenting! Jag som gärna njuter av både brännvinsost och whiskycheddar tycker att en mesig herrgårdsost smakar ljuvligt jämfört med osten här.  Vill man köpa ost i bit får man be om "vtselka", som betyder bit, "över disk" och varje gång får man en förvånad blick tillbaka samtidigt som det nästan syns att de tycker att man är galen som köper en hel bit.
Nu till veckans stora händelse här i stan! Det har öppnat en ost- och vinbutik mitt i centrum! Helt underbart! Jag och Ebba var där första gången igår och det doftade ljuvligt när vi steg in där. Inga färdigskivade plastsförpackade smaklösa skivor utan riktig ost! Vi köpte en stor bit av en chiliost med sting och en bit krämig Gorgonzola som smälter i munnen. Nu kan vi köpa god ost när vi vill och behöver inte bunkra upp med Västgöta kloster i samband med IKEA-besöken. Nu tror jag i och för sig att alla svenskarna här har en osthyvel hemma, men det fanns också i butiken, i flera olika modeller. Say cheese!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0