Nemocnice/Sjukhus

Det är många som följer TV-serien sjukhuset men jag måste erkänna att jag bara har sett ett par avsnitt. Istället satsar jag på "real life nemocnice". Idag fick jag gå bredvid en av läkarna, Dr Carda, på sjukhuset här i Pardubice för att se hur sjukvården fungerar här i Tjeckien. Det var jätteintressant. Vi hann med en hel del under den korta tiden som jag var där.
Eftersom jag har jobbat på akuten och IVA så inriktade vi oss på den delen av sjukhuset. Jag fick en rundvandring på IVA där de för tillfället hade en salig blandning av patienter, både cykelolyckor med skallskador, falltrauma, en man som fått en vägg över sig på jobbet och lite annat.
På akuten var det lugnt, men vi hann med en knätappning innan vi gick till operationsavdelningen för en rundtur. Härlig känsla att byta om till "scrubs", på med op-mössa och munskydd, och sen få vara med i op-salen. En knäoperation och en armbågsoperation kikade vi på.
Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig. Kanske att skillnaden mot svenska sjukhus skulle vara större, men det ser i princip likadant ut. Samma apparater, samma utrustning på salarna och i akutrummen och t o m samma märke på sondmaten. Det som skiljer är väl sjuksköterskornas klädsel. Deras klänningar var figursydda och längden definitivt anpassad efter tjeckiska mått, dvs de slutar strax under troskanten. Det kan väl knappast vara lämpligt på hjärtintensiven i alla fall? Men för den manliga delen av personalen så är det ju en trevlig arbetsmiljö.
Nu har jag andats sjukhusluft så att jag klarar mig ett tag till. Det bästa av allt är att jag får ringa när som helst jag känner att jag vill gå bredvid igen. Tills dess så får jag  hänga med näsan över litteraturen till kursen om akut sjuka/skadade barn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0