Redo för vinter-OS

Jag vet att sommar-OS pågår för fullt, men eftersom jag har lärt mig att det aldrig är fel att blicka framåt så börjar jag självklart planera för vinter-OS redan nu. Frågorna är många inför mitt största ögonblick i min hittills obefintliga idrottskarriär.
Vad ska jag ha på mig? Jag klär inte i gult och vill inte se ut som alla de andra så kanske Lars Wallin kan designa någon tjusig blåsa till intåget på arenan?
Hinner jag gå ner minst 20 kilo innan invigningen? Alla vet att kameran lägger på 5+ och jag vill inte se ut som en av OS-maskottarna?
Vem ska få gå med den svenska flaggan, jag eller sprintåkaren Lind? Alltså... kan en skadad trestegshoppare promenera runt, runt med ett ont ben så kan jag ställa upp om de ber mig så att ingen klen idrottsman sliter på redan trasiga muskler.
Blir det middag med någon annan OS-trupp och hur lyckas man knipa platsen bredvid franska skidstjärnan Darragon? Jag lovar att inte spilla rödvin varken på duken eller mig. Och spiller jag på hans skjorta så att han måste ta av den så är det meningen... bara så ni vet.
Den största och viktigaste frågan är ändå När ringer Anette Norberg? Jag menar... Jag är väl självskriven i Curlinglandslaget efter att det senaste året ha curlat stenhårt varje dag? Curlingmamman definierad - det är jag! Senaste året i Tjeckien har varit som ett enda långt träningsläger i curling, och nu borde för h-vete OS-biljetten till 2010 komma med posten snart! Tills dess fortsätter jag träna. I köket, tvättstugan, vid spisen... Ett år till, sen är jag i mål och väl värd guldmedaljen!


Definition av curling ( eller desperate housewife-livet):
En sport där du kan få vara med i en match redan första gången du provar men där det tar många år att bli en mästare och som på elitnivå kräver yttersta precision. Curling kan vara oerhört spännande för spelare, publik och åskådare
I första hand är curling ett lagspel med fyra spelare.  En i laget är lagkapten (skip) och dirigerar spelet från sin plats i boet. När kaptenen skall spela är det en lagkamrat som  tar över "dirigentsysslan" som viceskip. 
Curling spelas på hal is. Måltavlan kallas bo eller hus och det är dit som man skall försöka nå med sina stenar      
     

Det som kanske främst förknippas med curlingen är sopningen. Samtliga fyra lagmedlemmar är utrustade men en borste men det  är i första hand två som sopar. Kaptenen använder sin kvast i första hand som riktmärke men hjälper till med sopningen inom boets område.                                       

Sopningen fyller två syften. Dels går stenen längre men det går också att styra stenen med hjälp av hård sopning. En curlingsten går i regel i en böjd bana och med hjälp av hård sopning framför stenen kan man få den att gå rakare. En smart lagkapten kan vinna matcher åt sitt lag genom att lura motståndarna i taktiska fällor. Det är oerhört mycket taktik i curling.               


Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha! Vad underbart skrivet!

Ska vi stalla upp tillsammans? ;)

2008-08-14 @ 15:29:58
Postat av: Åsa

Fniss...ser fram emot att se dig i OS :) Själv så passar jag nog bäst som maskott!

2008-08-16 @ 21:36:17
URL: http://asa-s.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0