Förmiddag i Pardubice - Kväll i Nemosice


Björn och jag var i stan idag. Tjeckerna är väldigt morgonpigga så det gäller att vara uppe tidigt om man ska hinna med lite lördags-shopping. Affärerna öppnar kl 08 eller 09 och stänger  kl 12. Detta innebar naturligtvis att vi kunde strosa runt på stan utan barn eftersom tonårströttheten har drabbat familjen.
Hur som helst så hade vi hunnit med en hel del butiker när det var dags för fika, eller rättare sagt frukost. Det blev cappuccino och skinktoast på Café Bajer. Kanongott!
Målet med shoppingen var inte Björns tröja, inte heller skorna till Mattias och mig och definitivt inte Ebbas nya bikini. Inte heller den fantastiskt snygga naturvita ullmattan var ett planerat inköp. Nej, det var barstolar till köket som var målet, men det hittade vi inga. Hönsnät att sätta längs staketet vid muren på framsidan fick vi däremot tag i. Det behövs för att stoppa Diesel som har fått smak för livet utanför tomtgränsen. Jag uppskattar inte alls att jaga honom på gatan när bussen kommer runt kurvan.

Ikväll ska vi till Johan, Lotta och tjejerna i grannbyn Nemosice. Trevligt! Lotta är guld värd då hon guidar mig runt i stan och visar mig allt från bästa lunchstället till var man får bästa ansiktsbehandlingen eller vilket fläckborttagningsmedel som är bäst att köpa här.  Hon har ju ett års försprång på sin tjeckenvistelse och det är perfekt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0