Med Emma på stan

Idag förmiddags skulle jag och barnen bowla med ett gäng ur "svenskgruppen" kl 11. Björn som var på fest med några av sina tjeckiska kollegor igår övernattade i Kutna Hora och vi räknade inte med att han skulle komma hem i första taget. Jag, Mattias och Ebba åkte in till stan strax efter kl 8 för att hinna med en vända på stan innan bowlingen och Ebba shoppade skor och några tröjor och sedan hade vi planerat att fika på Cafe Bajer .
På vägen till vårt fikaställe skulle jag hämta ut pengar så jag och Mattias gick in i entrén till en av bankerna för att slippa stå i duggregnet ute. Då blev det strömavbrott i hela stan och de automatiska dörrarna gick inte att öppna. Där stod vi, jag och Mattias i en mörk men varm bankentré medan Ebba stod utanför i det tilltagande regnet. Som tur var hittade jag en nödöppningsknapp övanför dörren så att vi kunde skjuta upp dörrarna för hand.
Vi insåg ganska snarbbt att vi inte skulle hinna fika, och dessutom stängdes alla butiker och matställen pga strömavbrottet, så vi började gå mot Hypernova och bowlingen istället.
Då började det storma ordentligt, samtidigt som det  åskade och vräkte ner hagel och regn. Över gatorna for stora metallpapperskorgar, skyltar och plåtbitar fram och tillbaka och de översta delarna på en byggställning lossnade. Jag och barnen tryckte oss mot en port tillsammans med några andra för att få lite skydd men haglet piskade i ryggen och vid fötterna låg en decimeterhög driva med hagel.
När det värsta ovädret hade lagt sig bestämde vi oss för att åka hem istället. Vi var genomblöta och kalla som is. Dessutom räknade vi snabbt ut att eftersom hela stan var mörk så borde inte bowlingen heller bli av.
Det blev taxi hem till huset och ombyte till varma torra kläder istället.
Nu läste jag att stormen som har drabbat Europa heter Emma och att ett par personer här i Tjeckien har dött pga ovädret och att hundratusentals blev utan ström. Då helt plötsligt känns en missad bowlingdag och lite blöta kläder inte så illa. Vi sitter trots allt här, oskadda med tända lampor och en melodifestivalkväll framför oss.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0