Affären i Mnetice

I vår lilla by finns en affär. Den är jätteliten och allt handlas över disk men det viktigaste finns där. Det går alldeles utmärkt att handla t ex. öl, vin. tvättmedel, mjölk (visserligen inte färskmjölk, men ändå), svallertidningar och inte minst frallor. Affären har öppet vardagar kl 7-10 och 14.30-16 utom på onsdagarseftermiddagarna då det är stängt . På lördagarna är det öppet på morgonen och på söndagarna på eftermiddagen. Helt perfekt.
Vår lilla affär ligger bara några minuters promenad från vårt hus och cyklar jag hinner jag både handla och ta mig fram och tillbaka på ca 5 minuter. Vad mer kan man begära?
Sedan några veckor tillbaka har jag och Ebba infört en ny morgonrutin. Två gånger i veckan kommer skolbussen lite senare, ca kl 8.20. Då brukar vi promenera bort till affären och handla frallor och kanske lite chorizo till frukosten. De första gångerna var jag där ca 10 minuter efter öppningsdags, men de tjeckiska tanterna är morgonpigga så nu har jag och Ebba ändrat taktik. För att slippa stå i kö när byns alla kvinnor ska handla bröd, välja pålägg, köpa nymalet kaffe, bläddra i tidningarna och skvallra om en massa saker jag inte förstår, så hänger vi numera på låset. Prick kl 07 står vi vid dörren. Damen som äger affären har dessutom lärt sig vad vi brukar handla så när vi kliver in genom dörren hämtar hon genast sex frallor. De gånger jag på tjeckiska ber om ett eller två hekto choritzo eller skinka eller kanske lite ost ler hon med hela ansiktet och bytanterna som numera står i kö bakom jublar över mina nyförvärvade kunskaper i tjeckiska språket. Och så har jag gett dem ännu en sak att skvallra om...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0